Barış Soybilgen
2014 yılında Türkiye’nin ihracatı bir önceki yıla göre yüzde 3,8 artarak 152 milyar dolardan 158 milyar dolara çıktı. Bu artış hızı Türkiye’nin uzun vadeli ortalama ihracat artış hızının oldukça altında bir rakama denk gelmektedir. 1980-2014 arası Türkiye’nin ihracatının ortalama artış hızı yüzde 12,5’dir. Ancak geçtiğimiz yıl Türkiye’nin başlıca ticaret partnerlerinin bir çoğunun karışıklık içinde olduğu da dikkate alınmalıdır. Geçtiğimiz yıl büyüme hızı artan AB’ye yapılan ihracat ise yüzde 8,6 artarak son üç yılın en yüksek hızına ulaştı.
2014 yılında Türkiye’nin dış ticaret partnerlerinde bir dizi karışıklık yaşandı. Rusya’ya bağlı grupların Ukrayna’nın doğusunu işgal etmesi, sonrasında Avrupa Birliği (AB) ve Amerika Bileşik Devletleri’nin (ABD) Rusya’ya yaptırım uygulaması, ardından petrol fiyatlarında meydana gelen büyük düşüş Rusya ekonomisini krize sürükledi. Sonuçta Türkiye’nin hem Rusya’ya hem de Ukrayna’ya ihracatı azaldı. Bunun yanında yine 2014 yılında Almanya’dan sonra Türkiye’nin en büyük ikinci ihracat pazarı olan Irak’ın terör tehdidi ile boğuşması Irak’a yapılan ihracatın da azalmasına neden oldu. Yine Libya’daki iktidar savaşları da Türkiye’nin bu ülkeye yaptığı ihracatı olumsuz etkiledi. Bu ükelerde yaşanan ihracat kayıpları AB’ye yapılan ihracatla bir miktar telafi edilmeye çalışılsa da ihracatın artış hızı yine de 2014 yılında düşük bir seviyede kaldı.
doc. ArastirmaNotu179
pdf. ArastirmaNotu179