Zümrüt İmamoğlu
Son günlerde büyük tartışma yaratan TEPAV’ın “AB pazarındaki ihracat kayıpları” adlı politika notunda Türkiye’nin Avrupa Birliği’deki (AB) pazar payının kriz süresince düştüğü ve Giyim, Tekstil, Otomotiv ve Elektrikli Makina alanlarında rakiplerine karşı pazar kaybı yaşadığı not edilmiştir. Betam bu araştırma notunda, TEPAV’ın notunu da dikkate alarak, Türkiye’nin pazar kaybının nedenlerini ve rakiplerine karşı performansını hem kısa hem de uzun vadede değerlendirmiştir.
Araştırmamıza göre TEPAV’ın işaret ettiği dönemde, Ekim 2007-Mart 2008 ile Ekim 2009-Mart 2010 dönemleri kıyaslandığında, Türkiye’nin Avrupa Birliğine yaptığı ihracat TEPAV’ında belirttiği gibi yüzde 19 azaldı. Bu azalmaya karşılık aynı dönemde Türkiye’nin Avrupa Birliği’ndeki pazar payı yüzde 1,14’den yüzde 1,10’a geriledi. Ancak Türkiye’nin en fazla ihracat yaptığı beş sektöre bakıldığında, yalnızca bir tanesinde, Giyim Eşyası’nda, pazar kaybı olduğu görülmektedir. Bu sektör dışındaki tüm önemli alanlarda Türkiye AB’deki pazar payını arttırmıştır. Daha uzun vadeli bakıldığında ise Türkiye’nin 2003’ten bu yana AB pazarındaki payını arttırdığı görülmektedir. Ancak yine Giyim Eşyası sektöründe uzun vadede de bir pazar kaybı belirgindir.
Türkiye’nin AB’ye ihracatı henüz tam olarak eski seviyesine ulaşmamıştır ancak AB’nin toplam ithalat talebi de kriz öncesi seviyesinin yüzde 15 kadar aşağısındadır. Krizlerde en çabuk kısılan tüketim harcamaları tekstil ve giyim ürünleri ile dayanıklı tüketim malları olan otomotiv ve elektrik makine ve cihazlarıdır. Bunlar Türkiye’nin en çok ihracatını yaptığı ürünlerdir. Türkiye ve rekabet ettiği ülkeler birebir aynı ürünleri üretmediklerinden tam bir analiz yapabilmek için önce talebin eski seviyesine dönmesini beklemek gerekir.
Araştırma notuna ulaşmak için aşağıdaki linke tıklayınız.
pdf. ArastirmaNotu082
doc. ArastirmaNotu082